Dia 5 (02/12)
Ultim dia a Amsterdam. El vol surt a última hora, pel que podem aprofitar de tot el dia, i l'aprofitem per a veure la zona del Waterland, on veurem els pobles d'Edam, Volendam i Marken. Fem el check-out i deixem les maletes en una habitació de l'hotel, i ens anem a les oficines de la GVB, al costat de l'Oficina de Turisme, davant de l'Estació Central, on comprem el Waterland Ticket, que ens permetrà viatjar per tota aquesta zona, per 7,00€. Els autobusos es troben a mà dreta (mirant a l'Estació). El primer destí que triem és Edam, i agafem el primer autobús que surt cap allà (hi ha diferents línies, la 110, 112 i 114). Al ser la primera vegada, ens segellen el bitllet, i a partir d'aquí només caldrà ensenyar-ho en les properes vegades. Arribem en uns 30m...
Edam
Aquesta ciutat, de 7.000 habitants, es coneguda i s'associa amb el formatge. Durant segles, el formatge d'Edam han sigut exportats a tots els racons del món. La història s'inicia en el segle XII, quan agricultors i pescadors s'establiren al llarg del riu Ye. D'aqui a què sortís el nom de Yedam (dic del Ye), ja va sorgir el nom de la ciutat.
Aquest assentament es va convertit en una ciutat cada vegada més pròspera fins ben entrat el segle XVII. La construcció de vaixells desenvolupà un paper important en aquest creixement. D'aquí, sorgiren grans vaixells com el Halve Maan (Mitja Lluna), el vaixell amb el qual l'anglès Henry Hudson va navegar en 1609, intentant descobrir una ruta pel nord a les Indies Orientals, fet que no va tindre èxit al quedar-se aturats en la illa de Manhattan.
Una de les primeres coses que veiem és el Carilló, una torre d'estil gòtic, i que és l'únic que queda d'una església que es va demolir en 1882. Les campanes sobresurten cap a l'exterior i van ser construïdes per Pieter van den Ghein, en 1566, i podem emetre diferents melodies.
En la Damplein, la plaça principal, hi ha l'Ajuntament va ser construït en 1737. L'entrada té unes pesades portes dobles i rodejada de pedra arenisca de l'estil Lluis XIV, i disposa a més d'una torre de fusta. Esmorzem aprop d'aquí, en una cafeteria-pastisseria amb uns pastissos i bombons, bem bons.
Passem per Kaasmarkt, on es celebra el mercat del formatge, un dels impulsors de l'economia d'Edam, en el segle XVI. El dret va ser donat, en 1526, per l'emperador Carles V. En 1574, Guillem d'Orange ho va ratificar i li donà per a tota l'eternitat com a agraÏment a la col·laboració de la ciutat durant el setge d'Alkmaar.
La Grote Kerk és una de les esglésies més grans dels Països Baixos, amb dimensions semblants d'una catedral, amb una col·lecció de vidrieres de colors, que daten del segle XVII, que varen ser donades després de l'incendi del 1602, per pobles veïns i gremis de la ciutat. Aquest incendi, i d'altres, deguts per la gran alçada de la torre per llampecs, va provocar que en una reconstrucció no la fessin tant alta. Al costat mateix, el cementiri.
Comprem formatges, i tornem cap a la parada d'autobús, per anar a Volendam, després de passejar-nos una mica més pels seus carrers...
Volendam
Originalment, aquest lloc era el port d'Edam, sobre l'Ijsselmeer, el mar interior holandès. En 1357, la gent d'Edam va cavar un canal i ficaren un port més aprop, quedant inutilitzat l'anterior. Les terres abandonades van ser ocupades per grangers i pescadors locals, que van formar la comunitat de Volendam. La seva població és molt catòlica que contrasta amb la comunitat protestat de Marken, el que va donar moltes rivalitats en èpoques anteriors. En 1979 Edam i Volendam es varen fusionar, formant el nou municipi d'Edam-Volendam.
Lo únic que visitem d'aqui és el seu port, ple de cases verdes típiques de la zona, i on està tot ple de botigues de souvenirs. Des d'aqui, es pot arribar a Marken en vaixell, com volíem fer-ho, però en la època hivernal està tancat... o sigui que després de passejar una estona per aqui i comprar els típics records, mirem d'agafar l'autobús cap a Marken.
Per arribar a Marken des d'aqui, no és directe. Després de preguntar, trobem a un noi en una de les parades d'autobús, que va cap allà. Ens explica que hem de fer transbordament en Monnickendam, i agafar allà un altre autobus... i així ho fem.
Marken
Marken es tracta d'una illa, en mig del Ijsselmeer, però que la van unir per una carretera/dic. Des de l'Edat Mitja ha perdut una tercera part de la seva superfície total.
Es tracta d'un poblet de pescadors amb les cases típiques verdes. Caminem ràpidament, ja que està plovent, i ens aixopluguem i dinem en un dels dos restaurants que trobem obert, i que està en el port, en una zona que s'anomena Havenbuurt.
Després de dinar, seguim passejant, en la zona del Kerkbuurt, on hi ha l'església i el Marken Museum, amb la història del poble.
Acabem la visita, i tornem cap a Amsterdam, on tranquilament recollim les maletes i ens dirigim per últim cop a l'Estació Central per anar cap a l'aeroport, i esperar el vol de tornada a casa...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.