(10/09/2009) Visitem la part oest de la província de Zaragoza, i ens aturem primer en la població de Borja, capital de la comarca del Campo de Borja i que acull a uns 4600 habitants. Va ser la ciutat romana de Bursau, i el topònim de l'actual nom ve de l'àrab que significa la torre, en referència la imponent fortalesa musulmana. D'aqui sorgiren els Banu-Qasi, que van dominar una àmplia zona, durant el segle IX, arribant a enfrontar-se obertament al califat de Còrdoba.
Reconquerida durant la època d'Alfons I el Batallador, don Pedro de Atarés, descendent de la casa real aragonessa i que va fondar el monestir de Veruela, va ser anomenat senyor de Borja i d'un ampli territori del voltant. Borja estava situada estratègicament entre Castella i Navarra. El 1363 va ser presa, i quemada parcialment, pels castellans en la Guerra dels dos Peres, en la qual s'enfrontaren Pere I de Castella i Pere IV d'Aragó, durant una sèrie d'anys. La reina Violant, dóna de Joan I inicià el procés de reconstrucció, i el 1438, Alfons V, li dóna el títol de ciutat. Durant els segles XVI i XVII, la ciutat va prosperar, sent d'aquesta època la major part dels convents que hi havia. Avui en dia, la ciutat ha experiment un auge, després de la decaiguda dels últims segles, assentat en els vins de la denominació d'origen Campo de Borja.
Donem un tomb ràpid pel centre de la ciutat. Deixem el cotxe, aprop de la Casa d'Aguilar (segle XVI), amb una façana de maó, que correspon a la tipologia de les anomenades cases solariegues aragonesses.
La plaça del mercat va ser el centre comercial de la ciutat durant segles. Era la plaça més gran de totes les que hi havia dins del recinte amurallat. Destaquen els seus soportals, en forma d'arc i adintellats.
Un carrer perpendicular, porta cap a l'antic call jueu. Al costat, hi ha la Casa de las Conchas, o Palau dels Vera. Va ser hospital de peregrins, i la denominació actual de l'edifici es degut a les conxes que ornamenten la porta principal i que és el distintiu dels peregrins que fan el cami de Santiago.
Ben aprop hi ha la Col·legiata de Santa Maria, un conjunt resultant d'una superposició d'estils, fruit de les diferentes reformes i ampliacions a les quals va ser sotmesa al llarg dels segles.
Passem per davant d'altres edificis religiossos...
... veient per últim l'actual Auditori Municipal, en el lloc que era l'església de Sant Pere Mártir de Verona, que formava part del Convent dels Pares Dominics. Es tracta d'una edificació barroca del segle XVI, amb una curiosa façana i realitzada en maó.
EL MONESTIR DE VERUELA
El següent punt del dia es troba en una petita vall formada pel riu Huecha: el Monestir de Veruela, aprop del qual neix el riu, i protegit pel Moncayo. Es el primer monestir cistercenc de l'Aragó, i el seu origen data de l'any 1145, en una zona on es volia activar la repoblació i zona fronterera.
La tant esmentada desamortització de Mendizabal va provocar l'abandonament del monestir, i es va convertir en un lloc romàntic i d'estiu, on viatgers es quedaven per difrutar dels paratges naturals de la zona, entre ells el poeta Gustavo Adolfo Bécquer i el seu germà, el pintor Valeriano. Durant els anys 1877-1973, es va instal·lar un noviciat pertanyent a la Companyia de Xesus, i avui en dia, és propietat de la Diputació de Zaragoza.

A l'altre costat de la carretera, a pocs metres, trobem la Creu negra (segle XVI), la creu del terme que representa la justícia civil i criminal que impartien els abats de Veruela en el seu senyoriu. Feta en marbre de les veines canteres de Trasmoz, es evocada pel poeta Bécquer en una de les seves cartes.
Seguim pel camí principal, i a mà dreta hi ha el Palau abacial (s. XVI), una àmplia construcció de maó, on tenia la residència l'abat, la botica i el frare encarregat dels magatzems.
Al final del camí, la portada de l'església (segle XII), de mig punt d'estil romànic.
Entrem en l'edifici, per la porteria del monestir (s. XVI-XVII) i la primera sala, a mà esquerra és el magatzem (s. XVIII-XIV) de grà i la bodega. Abans de la seva remodelació, en el segle XVI, hi havia el passadís dels conversos que donava pas a l'església per la porta romànica que s'obre en el seu mur nord.
El refectori (s. XIII i XVI), era on menjaven conjuntament els monjos (Del llatí refectorium que vol dir que repara les forces).
Al costat, el calefactori i la cambra abacial. En el mur est, on hi havia la cambra, havia un mural amb una galeria de membres destacats de la Ordre del Císter. En el mur oest, tocant al refectori, hi havia el calefactori, un dels pocs llocs on hi havia una xemeneia i on els monjos podien calentar-se en cas de necessitat.
Comunicant amb les letrines i l'enfermeria, enderrocada en el segle XVII, hi ha la Sala dels monjos (s. XIII), que era el lloc on estudiaven.
En el locutori (s. XIII), s'estava permés parlar, i era on el prior ordenava als monjos les feines a fer durant el dia.
A continuació, ve la Sala Capitular (s. XIII), el lloc més solemne després de l'església en un monestir, i que era on es reunia la comunitat per prendre decissions, l'elecció de l'abat... En els murs nord i sud, hi ha uns sepulcres corresponents a un noble aragonés i a un abat.
Del segle XVII, tenim la Sacristia nova, d'estil barroc. L'entaulament i la bòveda està decorada amb guix a base de motius naturals i geomètrics. S'entrava des de l'església per una gran porta monumental en guix policromat, que inclou nombrossos àngels nens, figures al·legòriques i rematant-lo la Inmaculada i el Crist recussitat nen.
L'església abacial de Santa Maria de Veruela (s. XII-XIII) s'estructura en tres naus cobertes amb creueria simple gòtica, i era on els monjos passaven una quarta part del dia resant, des de maitines fins a completas.
A un costat, hi ha la capella de Sant Bernat, erigida per l'abat Lope Marco per a la seva sepultura. També s'exhibeix, la llosa sepulcral de l'infant Alfons d'Aragó, fill del rei Jaume I el Conqueridor, amb l'escut de la corona catalano-aragonessa amb els quatre pals o barres.
Abans de marxar, al costat de la taquilla, en un edifici annex, visitem el Museu del Vi de la D.O. Campo de Borja, un espai on es mescla la tradició i modernitat, amb diferentes sales i arees d'història i de viticultura i enologia.
TARAZONA
A 15km, es troba Tarazona, capital de la comarca de Tarazona y el Moncayo i ben aprop de la Comunitat Foral de Navarra. Aqui dinàrem i fèrem una petita visita. Disposa d'uns 11.000 habitants i la seva història sorgeix de l'època romana, quan la ciutat era coneguda amb el nom de Tvriaso, al voltant del riu Queiles.
Ja en el segle XX, va ser un important centre industrial en el qual destacava la producció de fòsfors i el textil, sent substituis a finals del segle, per altres indústries.
A mitjans del segle XX, l'arquitecte Fernando Chueca Goitia va emprendre una restauració radical de l'edifici, buidant l'edifici i respectant únicament la zona inferior de la façana i la escapa principal, creant una galeria d'arcs, imitant a la del sobreclaustre del monestir de Veruela.
La Catedral de Nuestra Señora de la Hidria es troba tancada, doncs estava en unes condicions deprobables i s'està restaurant poc a poc. No se sap si les obres van començar en el segle XII o XIII. Situada fora de les antigues muralles, aquesta situació va provocar que durant els enfrontaments entre els reis Pere de Castella i d'Aragó, fos utilitzat com a quarter militar.
El Santuari de la Vírgen del Río (1667-72) va ser construït per acollir la imatge de la verge que va apareixer al costat del riu, i passant a ser la patrona de la ciutat, sent el 7 de novembre, la seva festivitat.
Ens endinsem de nou al centre històric, passant pel Palau Episcopal, que consta d'un conjunt d'edificis de planta irregular, assentats sobre l'antigua Suda musulmana. Va ser residència temporal dels reis aragonessos. Des del seu mirador, podem contemplar diferentes vistes de la ciutat...
Aprop, l'església de Santa Maria Magdalena, ben visible des del riu, per la seva alta torre mudèjar. Va ser la primitiva catedral de Tarazona, existent ja en el segle XII.
Passem per l'antic call jueu, on trobem les Cases volades (s. XIV), on sobrevolen les cases amb un sistema de maons volats, per guanyar terreny al recinte enmurallat de la ciutat.
Per últim, en el carrer principal, passem per davant del Teatre de les Belles Arts (1921), amb una traça que respon al mòdul clàssic de teatre italià. Disposa d'un aforament de 577 places.
Aprop de la comunitat navarra, ens apropem a Olite, i que comentarem en la següent entrada...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.