Alumne de Lluís Domènech i Montaner i de Josep Puig i Cadafalch durant els seus estudis d'arquitectura a la Universitat de Barcelona, gran part de la seva obra la va fer al Vallès Oriental, sent arquitecte municipal de Cardedeu, L'Ametlla del Vallès, La Garriga, Granollers, Caldes de Montbuí, La Roca i Llinars. Raspall va tenir una activitat molt diversificada, construint tant aviat fàbriques i magatzems com residències familiars, masies o cases d’estiueig, així com edificacions relacionades amb el món de l'espectacle (teatres, cinemes...). Autor de més de 700 projectes en trenta anys d'activitat és el responsable en bona part del patrimoni modernista del Vallès Oriental, a la qual va dedicar gairebé tota la seva carrera. Fill de Barcelona on va projectar edificis tan populars com el teatre El Molino o l'estructura interior de la plaça de toros Monumental, Raspall va tenir poca relació amb el món artístic de la capital i va anar tancant-se amb el seu cercle d'amics de la Fonda Europa de Granollers i del Balneari Blancafort de La Garriga.
Considerat un modernista tardà o de la segona generació, Raspall va anar evolucionant cap al Noucentisme, l'estil que va succeir al Modernisme a Catalunya, i finalment a l'Art Decó en les seves últimes obres, construint el que tocava en cada moment i evolucionant d'estil i de tipus d'edificació. De la primera etapa, plenament modernista, destaca per l'ús de mosaics i trencadís de ceràmica, ferro forjat amb coup de fouet i relleus sobre l'estuc de la façana. La segona etapa, amb la introducció d'elements noucentistes com la geometrització dels esgrafiats i dels treballs de forja i la utilització de decoracions d'inspiració barroca. A la tercera i última etapa, suma a aquest substrat el gust per les línies dures i els volums sòlids procedent de l'art decó.
Raspall va saber envoltar-se d'artesans hàbils i experimentats que li van permetre introduir ornamentacions de gran qualitat a les façanes, mirall a través del qual els promotors feien ostentació de la seva riquesa. Solia recolzar els edificis sobre amplis sòcols de paredat capserrat i, tot i que també va utilitzar l'obra vista, solia estucar els murs amb color pastel: ocres, blaus i verds. Altres elements característics del seu estil són els capcers amb formes sinuoses o mixtilínies, els medallons circulars amb cintes verticals, els estucats i esgrafiats amb motius vegetals, les sanefes de rajoles de ceràmica, els vitralls emplomats i les baranes i reixes de ferro forjat, així com l'ús de maons per emfatitzar els marcs de les obertures sobre el fons mural de pedra o d'estuc.
Obres:
L'Ametlla del Vallès | (1904) Cal Barber |
L'Ametlla del Vallès | (1905) Reforma de Can Bachs |
L'Ametlla del Vallès | (1906) Casa-Cafè Dr. Bassa. "El Cafè" |
L'Ametlla del Vallès | (1907) Reforma de la Casa Montcau |
L'Ametlla del Vallès | (1908) Reforma de Can Xammar de Dalt (Can Millet) |
L'Ametlla del Vallès | (1910-1913) L'Ajuntament i les escoles |
L'Ametlla del Vallès | (1911-1912) Escalinata i jardins de l'església de Sant Genís |
Caldes de Montbui | Reforma de la Font del Lleó |
Cardedeu | (1904) "Alqueria Cloelia". Casa Mercè Espinach de Granés |
Cardedeu | (1908) Casa Arquer |
Cardedeu | (1908) Casa Clavell |
Cardedeu | (1908) Casa Carme Golferichs, vídua de Masó |
Cardedeu | (1909) Cal Peó. Magatzem Farinera |
Cardedeu | (1912) Casa Salvador Clavell i Morató |
Cardedeu | (1915) Casa Amadeu Borràs |
Cardedeu | (1917-1922) Reforma casa Marc Viader i Bas |
Cardedeu | (vers 1920) Casa Amadeu Ricós i Roig |
Cardedeu | (1925) Granja Viader |
Cardedeu | (1930) Parc dels Pinetons |
Cardedeu | (1932) Casa Balvey |
Figaró-Montmany | (1908) Reforma de Can Gallart |
Figaró-Montmany | (1910) Reforma de Casa Espelta |
Figaró-Montmany | (1910) Ajuntament (antigues escoles) (1) |
Figaró-Montmany | (1915) Vil·la Rosita i Vil·la Pepita |
Figaró-Montmany | (1921) Congost Hotel |
Granollers | (1907) Casa Clapés |
Granollers | (1910) Casa Puntas |
Granollers | (1923) Conjunt de dotze habitatges de Jaume Corbera |
Granollers | (1925) Casa Bossy |
Granollers | (1926) Sala Francesc Tarafa |
Granollers | (1928) Cases Sebastià Roca |
La Garriga | (1903 i 1920) Casa Mercè Mayol. Can Raspall |
La Garriga | (1904) Casa Joan Colom |
La Garriga | (1905) Casa Joan Colom |
La Garriga | (1905) Casa Sebastià Bosch |
La Garriga | (1907) Casa Llorens |
La Garriga | (1908) Casa Fèlix Fages i Vila |
La Garriga | (1908) Cases Vil·la Dolores |
La Garriga | (1908) Vil·la Cristina |
La Garriga | (1910) Casa Esteve Font i Germà |
La Garriga | (1910) Casa Juli Barbey i Polinsard |
La Garriga | (1910) Casa Paulí Puig i Gol |
La Garriga | (1910) Casa Pere Serra i Pons |
La Garriga | (1910) La Bombonera |
La Garriga | (1911) Torre Iris |
La Garriga | (1912) Casa Antoni Barraquer i de Ros |
La Garriga | (1912) Casa Francesc Blancafort i Puig |
La Garriga | (1912) Cases de Joan Calls i Antonell i de Dolors Vilar i Talí |
La Garriga | (1912) Casa Sebastià Bosch i Sala |
La Garriga | (1913) Casa botiga Josep Reig i Argelagós |
La Garriga | (1913) Casa Cecília Reig i Argelagós |
La Garriga | (1915) Casa Jaume Serra i Dachs |
La Garriga | (1916) Casa Lluís Ambrós |
La Garriga | (1922) Casa Pere Sellarès i Roca |
La Garriga | (1923) Casa Ramona Sallent i Freixa |
(1) Inicialment s'havia atribuït a M.J. Raspall, però investigacions més actuals l'atribueixen a l'arquitecte Josep María Miró Guibernau.
Anar a: Arquitectures modernistes
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.