Un dels itineraris típics a fer per Montserrat és fer el camí de la Santa Cova, on segons la llegenda uns pastors van trobar una imatge de la Mare de Déu, i allà mateix es va construir una petita capella adossada a la roca, ja que no la van poder moure del lloc.
El trajecte l'iniciem de la Plaça de la Creu, baixant per les escales que et porten a l'aeri. Passarem per l'estació superior del telefèric, i amb el cremallera a l'esquerra, anirem baixant per un camí de forta baixada, en alguns llocs determinats.
A mitja baixada hi ha l'escultura de Sant Domenech, d'en Josep Maria Subirachs.
Arribem a l'estació inferior del funicular, i podrem començar a veure els monuments modernistes dels misteris del Rosari. Aquest cami excavat en la muntanya va iniciar-se el 1693 i s'acabà el 1704, gràcies al mecenatge de Gertrudis de Camporrell, marquesa de Tamarit.
Els grups escultòrics van ser constrüits, entre 1896 i 1910, per diferents artistes, d'aqui la varietat d'estils que trobarem. El rosari ens permet contemplar els quinze misteris de la vida, passió, mort i resurrecció de Jesús en els quals Maria, la seva mare, va estar present.
Primer Misteri de Goig. L'Anunciació (1896). Obra dels escultors Pujol i García, amb un relleu de marbre de Francesc Pagès i Serratosa. Inicialment era un pedró amb una sòlida columna i una capelleta amb un baix relleu. Set anys més tard el monument va ser canviat de lloc i reformat, afegint-hi una base més gran, com un altar amb retaule i dues teieres de ferro forjat.
Tercer Misteri de Goig. El Naixement de Jesús (1901). Obra de l'arquitecte Josep Puig i Cadafalch i de l'escultor Josep Llimona. Està format per un plafó amb una majòlica adossat a la roca, coronat per una agulla gotitzant i amb unes portes batents de forja.
Quart Misteri de Goig. La Presentació de Jesús en el Temple (1904). Obra de l'arquitecte Joan Martorell i Montells i de l'escultor Josep Maria Barnadas. Forma un retaule gran amb uns pinacles i una barana baixa, de forja, que tanca el conjunt.
Primer Misteri de Dolor. L'Oració de Jesús en l'Hort de Getsemaní (1900). Obra de Joaquim Codina i Matalí amb escultures de Josep Campeny. Format per dues escultures en bronze que representen Jesús orant i l’àngel, col·locades en un relleix de roca.
Segon Misteri de Dolor. La Flagel·lació (1898). Obra de l'arquitecte Francesc de Paula del Villar i Carmona i de l'escultor Agapit Vallmitjana i Barbany. Forma un retaule allargassat amb un pedestal adossat on hi ha l’escultura de marbre blanc amb la figura de Jesús.
Tercer Misteri de Dolor. La Coronació d'Espines (1901). Obra d'Enric Sagnier i Villavecchia i de l'escultor Anselm Nogués. El misteri està format per un grup escultòric amb tres figures de marbre de Carrara, sobre un massís i treballat pedestal. Posteriorment s’hi afegí una reixa per a preservar l’escultura.
Quart Misteri de Dolor. El Camí cap al Calvari portant la Creu (1899). Obra de Joan Martorell amb Venanci Vallmitjana com escultor. Es una escultura de marbre de Jesús portant la creu sobre un pedestal rectangular amb la llegenda i una decoració floral de ferro forjat.
Cinquè Misteri de Dolor. La Crucifixió de Jesús (1896). Obra de l'arquitecte Josep Puig i Cadafalch i de l'escultor Josep Llimona. Es tracta d'una gran creu de bronze situada en un replà d’un esperó de la muntanya sota l’agulla de la Creu. La creu, molt treballada, està sobre un pedestal de pedra i ferro forjat.
Primer Misteri de Glòria. La Resurrecció de Jesús (1916). Obra de l'arquitecte Antoni Gaudí i dels escultors Josep Llimona (Crist ressuscitat) i Dionís Renart (Les Tres Maries). Conjunt d’una cova excavada amb el sepulcre i les figures de Jesús ressuscitat, l’àngel i les tres Maries. La construcció d'aquest misteri va ser dificultosa i sorgiren discrepàncies sobre la col·locació de les figures, retirant-se del projecte l'Antoni Gaudí.
cilíndriques i coronat per uns pinacles. Tot al voltant té un banc de pedra i clou l’espai una tanca de forja amb unes teieres.
Quart Misteri de Glòria. L'Assumpció de la Verge Maria (1900). Obra de Joaquim Codina i Matalí amb escultures de Venanci Vallmitjana. Adossat a la roca, el misteri està format per dues figures, la Mare de Déu assumpta en una fornícula, i la figura de Jesús en actitud de rebre-la, a la part superior. A la base hi ha uns elements simbòlics de forja: uns lliris i uns cards.
** Més informació de Montserrat en:
El monestir de Montserrat
El Cremallera de Montserrat
Vistes de la muntanya de Montserrat
Ermites de Montserrat
** Bibliografia: Rutes pel Parc Natural de la Muntanya de Montserrat (Patronat de la Muntanya de Montserrat. Josep Nuet Badia.
Felicitats al que ho ha fet, m'ha agradat molt!!!
ResponEliminaGràcies Sergi!
EliminaAquesta pàgina web m'ha servit i ajudat molt en un treball de religió moltes gràcies a qui a fet aixó!!!! :)
ResponEliminaM'alegro molt Pol que t'hagi servit per al teu treball. Ara, a treure bona nota :-D
EliminaMERCI POUR TOUS LES CONSEILS
ResponEliminaMerci pour tou
baiser
MERCI POUR TOUS LES CONSEILS
ResponEliminaMerci pour tou
baiser
Bon dia! Aquesta ruta té molt bona pinta!!! Només tinc un dubte... Quant temps aprox creieu que es pot tardar en fer? Moltes gràcies!
ResponEliminaBon dia! El trajecte és d'un quilòmetre i mig aproximadament. Tenint en compte les aturades per a veure els grups escultòrics i el paisatge, i veure la Santa Cova, jo calculo mínim un parell d'hores.
Elimina