El massís de Montserrat és un dels símbols de Catalunya amb les seves formes fàcilment identificables, situada a cavall de les comarques del Bages, l'Anoia i el Baix Llobregat. Aqui s'aixeca l'abadia benedictina de Montserrat, consagrada a la Mare de Déu de Montserrat, la verge negra i icona de Catalunya.
El monestir està situat a 725 m d’altitud sobre el nivell del mar, i Sant Jeroni, a 1.236 m, és el cim més alt. La muntanya pot semblar més alta perquè s'enlaira bruscament cap amunt. Tampoc no hi ha cap muntanya pròxima que hi pugui competir de manera que queda aïllada en aquest sector, i això fa que es pugui veure des de molts quilòmetres a la rodona. La seva silueta inconfundible recorda a les fulles dentades d'una serra. D'aquí, el seu nom: mont (muntanya) i serrat (cadena muntanyosa).
L'origen geològic del massís és sedimentari. Les roques són molt dures i resistents a l'erosió, i estan formades per un conglomerat de còdols afermat amb ciment calcari. Tanmateix, el vent i la pluja al llarg del temps han modelat les agulles o monòlits fins a donar-hi formes molt diverses.
Amb aquesta entrada i les següents, coneixerem una mica més la història del monestir i el que podem fer i veure...
El Cremallera de Montserrat
Es pot arribar al bell mig del monestir amb el cremallera, i deixar el cotxe en l'aparcament de l'estació de Monistrol-Vila. En 15 minuts de trajacte, i envoltat per la silueta peculiar de la muntanya, podem gaudir d'una visió privilegiada i espectacular de l'entorn, en un dels trens amb vidres panoràmics.
Al costat de l'estació actual, hi ha una exposició del cremallera, en un edifici de l'antiga estació de Monistrol-vila, rehabilitada per a donar a conèixer la història d'aquest transport mitjançant documents gràfics, objectes i audiovisuals.
Entre el material exposat hi ha la Locomotora E-2, construïda a la ciutat suïssa de Winterthur l'any 1930. Prové de la Vall de Núria, on circulava des de la seva inauguració, l'any 1931. Té dos motors que li permeten aconseguir una velocitat màxima de 30km/h en adherència i 13km/h en cremallera. La locomotora exposada, va ser modificada i restaurada l'any 1989. Exteriorment es pot apreciar la major dimensió de les finestres de la testera oposada a la cabina.
Els origens d'aquest tren es remunten a finals del segle XIX, i neix de la necessitat de millorar l'accés al santuari per als devots i pelegrins per diferents camins tradicionals. Així, el 1892, s'inaugurava el cremallera per l'impuls de l'enginyer Joaquim Carrera, un enamorat de Montserrat i dels trens de muntanya suïssos. El temps que es tardava en arribar era d'una mica més d'una hora.
L'antic cremallera va fer el seu darrer viatge l'any 1957, després d'un declivi progressiu de la línia, fins que el 2003 s'inaugura el nou cremallera, sota un projecte dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.
El desnivell que s'ha de salvar és de gairebé 550 metres, de 152 metres d'altitud a 700 metres, al llarg de cinc quilòmetres, quatre dels quals són en cremallera. El recorregut ens durà per diferents túnels i ponts, fins arribar a la Plaça de la Creu.
El sistema de cremallera consisteix a intercalar un carril dentat o cremallera entre els dos carrils de rodolament d'una via convencional. Això permet superar grans rampes i garanteix la frenada i la immobilització dels trens. Es pot instal·lar en una línia de ferrocarrils convencional, permetent que hi hagi trams amb cremallera i d'altres sense.
** Més informació de Montserrat en:
El monestir de Montserrat
El camí de la Santa Cova
Vistes de la muntanya de Montserrat
Ermites de Montserrat
** Bibliografia:
Cremallera i Funiculars de Montserrat
Abadia de Montserrat
Montserrat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.