Feta la visita a Briones, toca recollir les entrades de les bodegues Dinastia Vivanco que haviem reservat i comprat anteriorment. Hi ha diverses activitats que es poden fer i la que vam triar combinava la visita a la bodega i al museu, amb tota mena d'eines, objectes d'art, col·leccions i altres, totes elles amb el denominador comú del vi.
L'any 1915 és l'origen de la vocació vinícola de la família Vivanco quan en el poble d'Alberite, Pedro Vicanco González va començar a fer vins per al consum familiar procedents de les seves vinyes. El seu nét, Pedro Vivanco Paracuellos, va ser qui va adquirir en 1985 els terrenys en Briones, i cinc anys després, inicià la construcció del seu projecte més ambiciós: Bodegas Dinastía Vivanco. Al costat de la bodega, va decidir també construir un Museu de la Cultura del Vi, on exposar les col·leccions que havia anat adquirint al llarg del temps.
El Jardí de Bacus
L'entrada a la bodega es realitza per l'edifici principal que conté el museu. Abans d'entrar-hi, es pot passejar pels voltants, on hi ha tot un jardí que recull tota una sèrie de varietats, més de dues-centes, de raïm de tot el món; una de les col·leccions ampelogràfiques privades més importants del món. Què és l'ampelografia? doncs és la ciència que estudia les varietats de vins, i la paraula procedeix del grec ampelos (vi) i grafos (escriptura).
Dins d'aquestes varietats, podem trobar denominacions d'origens espanyoles, les de denominació d'origen de Rioja, varietats minoritàries de la regió, híbrids, varietats del segle XVI... fins arribar a un total de deu grups diferents.
La bodega
A l'hora que toca, un treballador/guia de les bodegues ens porta a l'entrada de les mateixes, en un templet exterior d'un paratge envoltat de vinyes. Per un ascensor i/o escala s'accedeix al cor de les bodegues. La majoria de les hectàrees de vinyes que disposa la família Vivanco s'estenen bàsicament pels municipis de Briones i d'Haro.
En un primer pis, hi ha la zona de recepció del raïm, amb la taula de selecció dels grans, que van a parar a unes cambres de fred que fan que tots els raïms recollits tinguin la mateixa temperatura. Sense sobrepassar les 24 hores, passen als depòsits d'acer inoxidable, on es fermenta els vins blancs i rosats, o a les grans tines de fusta, de roure francès, de la planta inferior.
La principal varietat de raïm negre, i de tota la Rioja, és l'ull de llebre, que conviu amb el graciano, el carinyena, la garnatxa i el cabernet sauvignon com experimental. De les varietats blanques sobresurten la viura, si bé la garnatxa blanca i la malvasia també són presents.
Posteriorment, passem a la sala on es realitza la fermentació melolàctica, i per un llarg pasadís amb barriques se'ns condueix a la gran sala octogonal on descansen milers de barriques, de roure francès i americà, per a la criança dels vins i on adquireixen els matissos de la fusta. Cada determinats mesos es realitzen tràfecs de vi entre les barriques, i aqui roman el vi, depenenent de si són vins de criança o de reserva.
El sòl i gespa que cobreix la sala l'aillen dels freds extrems en hivern i de les calors en l'estiu, mantenint una temperatura i humitat idònia durant tot l'any. Al mig de la sala, hi ha una mena de llanterna que permet una lleu entrada de llum sobre la inscripció amb el logotip de Dinastia Vivanco. Amb aquesta llanterna i entrades perimetrals d'aire exterior permeten una ventilació natural i permanent de l'aire.
El Museu de la Cultura del Vi
Amb l'objectiu que la gent pogués comprendre millor el procés d'elaboració del vi i la importància cultural d'aquest producte al llarg dels segles, Pedro Vivanco Paracuellos va emprendre aquesta iniciativa privada considerada a dia d'avui el museu vitovinícola més important del món. El museu ocupa una superfície de 9.000 metres quadrats que inclouen cinc sales d'exposició permanent, una per a exposicions temporals, un Centre de Documentació, una Sala de Conferències, una Aula de cata, Restaurant, Cafeteria i la botiga. Tot això el trobem en un edifici dissenyat per l'arquitecte Jesús Marino Pascual, on es pot trobar referències a l'arquitectura tradicional de les bodegues.
El museu, que es pot visitar al teu aire, tenim en les cinc àrees permanents les següents àrees:
1. "Néixer, creure, madurar..." a través de les eines i maquinaria que l'ésser humà ha utilitat, podem veure el cultiu del raïm al llarg de les quatre estacions de l'any i de com s'elabora el vi.
2. "Guardar les esències..." dedicada a l'emmagatzematge i envasat del vi, revisant les tasques i treballs realitats per boters, vidriers i artesans del suro, oficis importants ja que la barrica de fusta dora al vi de nous aromes, la botella de vidre és ideal per a l'envelliment i no li aporta ni sabors ni aromes, i el tap de suro l'aillava adequadament de l'exterior.
3. "La bodega: el somni..." on s'explica les tasques necessàries per a l'obtenció d'un bon vi, mentre que aquest descansa en les barriques: tràfecs, clarificats i filtrats. Amb el vi preparat, s'arriba a la seva comercialització i transport amb àmfores, barriques o botelles, transportats en carros, vaixells o trens. Des d'aquí es té accés al mirador de la Sala Octogonal de la criança, que hem visitat anteriorment, visitant la bodega.
4. "El vi: art i símbol..." sala dedicada a la col·lecció d'art i arqueologia, tot això amb el denominador comú del vi.
5. "Obrir, servir i beure..." on tenim una sèrie interminable d'obridors de botelles de vi de tot el món, de diferents èpoques i motius diversos, a més de decantadors, copes i tasses.
Respecte a la sala d'exposicions temporals, on vàrem poder veure vi en els còmics, tant com a element que ambienta la vida quotidiana, com formant part activa de l'argument d'aquestes historietes.
Data visita: 18/05/2013 | Preu visita bodega: 8,00€ | Preu visita museu: 7,00€
Tornar a: Uns dies per La Rioja
0 comentaris :
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.