La joia modernista de Mataró és la Casa Coll i Regàs, projectada per Josep Puig i Cadafalch, per un encàrrec fet en 1896 per l'empresari tèxtil Joaquim Coll i Regàs. És una de les primeres grans obres de l'arquitecte mataroní, on combina magistralment formes arquitectòniques medievals i barroques amb influències nord-europees i mossàrabs. Les reixes de ferro forjat, les escultures d'Eusebi Arnau, els esgrafiats, les rajoles i les vidrieres són exemple de l'eclecticisme arquitectònic de l'època que potencia els treballs de les arts i els antics oficis.
La casa té un soterrani per al servei, una planta baixa senyorial, un primer pis per a habitacions, unes golfes i una torratxa que no es veu des de la part davantera. La façana, rica i fastuosa, té un gran balcó central amb columnes salomòniques i una cornisa escalonada; la porta d'entrada en el lateral esquerre i un finestral en el centre de la primera planta.
La decoració, marcada pels relleus escultòrics dels capitells i el coronament de les obertures, evoca, simbòlicament, al món tèxtil en honor a l'amo de la casa. Presidint l'entrada, trobem la filadora del timpà, coneguda com la Filosa, una noia que entre el fus i les balances està filant la llana.
Les mènsules de la planta baixa presenten diversos insectes i animals que ens recorden al món tèxtil: aranyes teixint la teranyina, un gat jugant amb un cabdell de llana, papallones sortint del capoll de seda, una llebre amb un drap.
Fins i tot un mico amb vestit de frac i barret de copa conjuga la referència a la indústria tèxtil amb el fenomen d'estupor popular que al segle XIX va generar la teoria de l'evolució de Darwin.
El treball de forja és present en les dues grans reixes de la façana principal i en la barana de l'escala, i on apareix un altre cop, fent referència al món tèxtil, ornaments de la flor del cotó.
Els esgrafiats que omplen la façana reprodueixen els dibuixos que els telers de l'època realitzaven pel sistema de “buit i ple” i una frase escrita en lletres gòtiques, en uns taulells, recorden la importància de la llar per a la burgesia de l'època: molt bo és viatjar / però millor a casa estar.
L'entrada a la planta baixa, lleugerament elevada sobre el nivell del carrer per facilitar la ventilació el soterrani, està flanquejada per un conjunt de rajoles dissenyades exclusivament per a aquesta casa. Representa una planta en flor amb cotó i lli, arrels entortolligades que insinuen les inicials del propietari (JCR) i un tronc amb una roda dentada al mig. Aquests motius s'aniran repetint per tota la planta baixa de la casa.
La planta baixa, amb grans espais comunicats per les característiques arcades escalonades de Puig i Cadafalch i portes de vidre, presenta una decoració completament diferent per a cada habitació, donant una magnífica varietat cromàtica. La decoració de cada habitació (parets, enteixinats del sostre i paviments) són completament diferents.
Il·luminada zenitalment per una claraboia, en el centre de l'habitatge trobem una sala de distribució que recorda els atris romans o els patis medievals. Damunt d'un sòcol de taulells d'inspiració mossàrab, les parets estan esgrafiades amb motius marítims i florals.
Un conjunt de rajoles a banda i banda de la sala recorda, de nou, un dels valors de la burgesia de l'època, en aquest cas dedicat al treball: a la casa en què és treballa / no hi falta mai el gra i la palla. De la decoració d'aquesta sala destaquen també els capitells d'inspiració medieval i la barana de ferro forjat decorada amb motius vegetals.
El menjador està precedit per una habitació amb un rentamans en forma de petxina. L'aixeta, igual que un suport de llum d'oli de ferro forjat, representa un drac alat.
Abans de sortir a la galeria passem pel menjador on les parets estan esgrafiades amb paisatges bucòlics amb ànecs i cigonyes pescant. En l'enteixinat del sostre observem flors de cotó, libèl·lules, nusos i rosasses amb les inicials JC. A través de la finestreta lateral el servei domèstic atenia la taula.
La Galeria, tancada posteriorment amb una vidriera de colors, està decorada amb algunes rajoles blaves d'inspiració medieval que representen l'escut de Catalunya i les inicials de Joaquim Coll.
Tornem a la part que dóna al carrer, on trobem el despatx. En ell destaca la xemeneia sobre la qual observem l'arbre genealògic del cotó i les inicials del propietari destacant la R de Regàs (nom que porta la fàbrica). Sota la finestra hi ha dos bancs de pedra encarats, lloc conegut popularment com "el festejador".
L'edifici pertanyia a Caixa Laietana, però amb tot l'enrenou de les caixes, crisi bancària i fusions diverses, tot el patrimoni de l'obra social de la desapareguda caixa d'estalvis l'ha passat a gestionar la nova Fundació Iluro. Per trencar amb la imatge de l'antiga caixa, una de les primeres accions que va fer la fundació, va ser presentar una nova imatge corporativa, i el nou logotip, realitzat per la dissenyadora mataronina Regina Puig, es basa en una de les rajoles hidràuliques del terra de la casa Coll i Regàs. Regina Puig es va fixar concretament en una de les rajoles del hall, i va depurar i sintetitzar les formes originals per adaptar-les al logotip, que s'acompanya d'una tipografia de pal sec per donar-li un aire més contemporani.
Anar a: La ruta Puig i Cadafalch (I): Mataró | La ruta Puig i Cadafalch (II): Argentona | La Casa Garí
Mataró tiene un patrimonio increíble y unas rutas por las que puedes contemplar su história. Enhorabuena por el post.
ResponElimina