El Tren del Ciment

El Ferrocarril Turístic de l'Alt Llobregat, més conegut com el Tren del Ciment, uneix la Pobla de Lillet amb la zona del Clot de Moro, tocant a l'antiga fàbrica de ciment Asland, en el terme municipal de Castellar de n'Hug. Per un recorregut de 3,5km, i amb quatre estacions (La Pobla de Lillet, La Pobla centre, els Jardins Artigas i el Museu del Ciment), ens permet descobrir diferents espais d'interés turístic per la comarca del Berguedà, i que permet veure el riu Llobregat en molts trams.


Va ser construït per la Companyia General d'Asfalts i Pòrtland Asland pel transport de ciment de la fàbrica del Clot de Moro, i començava a la mateixa fàbrica i anava fins a Guardiola de Berguedà, des d'on es partia la línia de ferrocarril de via estreta cap a Berga i Manresa, enllaçant amb els Ferrocarrils Catalans. Durant aquests primers anys, el ferrocarril només transportava ciment i carbó, i a partir de l'any 1914, també passatgers. En aquella època, el recorregut era d'11 quilòmetres -la major part de la via discorria al costat de la carretera de La Pobla a Guardiola- i contava amb cinc estacions: Guardiola, Riutort-Gabarrós, la Pobla-Apartador, la Pobla de Lillet i Clot del Moro. La seva amplada de via només era de 60cm.

Els vagons del tren es carregaven a mà, a l'apartador, al costat de la fàbrica. Durant el viatge des de la fàbrica fins a la seva destinació, els sacs de jute, que més tard serien substituïts per sacs de paper podien perdre fins el 10-20% del seu contingut. El 1963, el tren va fer el seu últim viatge, i el transport del ciment va passar a fer-se amb camió.

L'any 2005 els Ferrocarrils Catalans de la Generalitat va recuperar aquesta línia, reconstruint una part de l'antic traçat del ferrocarril enmig d'un recorregut de gran bellesa. El trajecte actual dura uns 20 minuts, i el realitza una locomotora dièsel amb varis cotxes que tenen una capacitat per a 25 passatgers cadascun. Es pot baixar en qualsevol de les estacions, i visitar els diferents indrets, i seguir el recorregut en la propera pasada del tren. Els horaris i preus es poden trobar en la seva pàgina web. Cal tenir en compte que durant l'hivern, no hi ha servei, i si es vol veure tot el que ens ofereix aquesta zona, anar en cotxe és el millor.


Primera estació: La Pobla de Lillet

A la carretera de Guardiola de Berguedà, un quilòmetre abans de la Pobla de Lillet, es troba la primera estació. Amb el mateix bitllet es pot visitar l'exposició permanent Ferrocarrils secundaris, industrials i turístics a la vall del Llobregat que permet tenir una presa de contacte amb elements representatius de l'època dels carrilets i dels trens miners i industrials de la vall.


Segona estació: La Pobla Centre



Aquesta segona aturada ens deixa en el centre històric de La Pobla de Lillet, amb el Pont Vell, el més antic que travessa el riu Llobregat.





Tercera estació: els Jardins Artigas


Una joia no gaire coneguda d'Antoni Gaudí: els Jardins Artigas, un jardí humit on l'aigua és una de les protagonistes. Dissenyats a principis del segle XX, en un terreny de la família Artigas tenia just davant la seva casa i fàbrica tèxtil, va ser un regal que Gaudí va fer als Artigas en agraïment a l'hospitalitat rebuda durant la seva estada a la Vall de Lillet.


Quarta estació: el Museu del Ciment


La última estació està en el paratge del Clot del Moro, on es pot visitar la fàbrica de ciment Asland, convertit en el Museu del Ciment i que Eusebi Güell i altres socis van impulsar a partir de l'any 1901, un impressionant edifici modernista amb voltes catalanes i estructures de ferro forjat, i construït de forma esglaonada per aprofitar la força de la gravetat.



Estant tan a prop del poble Castellar de n'Hug, no es pot deixar de visitar aquest petit i bonic poble, així com les Fonts del Llobregat.


Més informació en:
Web oficial El Tren del Ciment
Trens de Catalunya

Reaccions:

1 comentari :

  1. Gerard, si et passes pel bloc, jo també hi he deixat un regalet, espero que t'agradi!

    Una salutació,
    Elisabet

    ResponElimina