Dades de Turquia i sobre el viatge

DADES GEOGRÀFIQUES

La República de Turquia està situat entre el continent europeu, en la península de Tràcia (3% del territori), i l'asiàtic, en la península d'Anatòlia (97%). Les seves fronteres delimiten amb els païssos d'Armènia, Azerbatjan, Bulgària, Georgia, Grècia, Iran, Irak i Síria, i el pais està envoltat pels mars de Màrmara, el Negre, l'Egeu i la Mediterrània.

Amb una àrea de 780.000km2, la capital del pais és Ankara, situada en la regió central d'Anatòlia, i apart de tenir el Museu d'Antiguitats, no té gaire més atractiu pel turista. Es un estat laic però gairebé tota la seva població és musulmana.

La seva ciutat més important és Estambul, l'antiga Bizanci i Constantinopla, que la trobem entre Europa i Asia separat per l'estret del Bòsfor i que uneix els mar de Màrmara amb el mar Negre. Va ser la capital dels imperis de Roma, Bizanci i Otomà.

Turquia està formada per set regions, passant i visitant-ne quatre: les regions del Màrmara, l'Egea, la Mediterrània i la d'Anatòlia Central.

EL CLIMA

Els dies triats van ser del 14 al 28 d'agost (2011). No és la millor època per a viatjar, per l'alta calor de la zona i del gran nombre de turistes que es concentra en l'època d'estiu i que fa que molts llocs estigui massificat i hagis de fer llargues cues, però ho vam aguantar bé, ja que creiem que seria pitjor.

Temps en Estambul

Temps en Antalya

Temps en Nevsehir

DOCUMENTACIÓ NECESSÀRIA

Amb el DNI tens més que suficient per poder entrar a Turquia. Si ensenyes el passaport a l'entrada, a la sortida, també l'hauràs d'ensenyar, ja que el visat te'l fiquen en una de les fulles del passaport. Només arribar a l'aeroport d'Estambul i abans de passar pel control d'immigració, s'ha de passar per una finestreta amb la paraula VISA, on pagues 15€ i et fiquen el segell del visat.

TRANSPORTS

Tant l'anada com la tornada són vols xarters contractats per les majoristes a la companyia aèria de Pegasus Airlines. Sortirem i arribarem de la vella Terminal.

Anada - Dia 14 Ago Barcelona-Estambul (PGT592) - 3 hores
Tornada - Dia 28 Ago Capadòcia-Barcelona (PGT593) - 4 hores

Durant el circuit ens vam moure en un autobus, i al menys era ample entre files per poder estirar les cames i poder passar una mica millor les llargues hores que estàvem dins.

A Estambul, apart d'usar un parell de cops el funicular i un ferry per anar a Eyup, bàsicament vam usar la línia T1 del tramvia que va des de Zeytinburnu i Kabataş, que era la que estava relativament més aprop del nostre hotel i que passa pels punts d'interès més atraients per nosaltres.

En tots els casos vam comprar el bitllet, que s'anomena jeton i que té forma d'una fitxa rodona, pel preu de 2TL, al costat de les parades, en una màquina que s'anomena jetonmatik i que permet pagar amb monedes o bitllets.

ALTRES DADES

Bandera: consisteix en una mitja lluna i una estrella blanca sobre un fons vermell. Se l'anomena Ay Yildiz, que vol dir lluna i estrella. L'origen de la mateixa és incerta, encara que és molt semblant a la de l'últim imperi otomà.

Corrent elèctrica: 220V, amb els endolls que s'usen en el nostre pais.

Horari: la diferència horària és d'una hora més respecte aquí. Així, l'hora local és GMT+2.

Moneda: és la Lira Turca (TL), i el seu canvi respecte a l'Euro varia molt. En la època que vam viatjar, vam tenir la sort que estava aproximadament a una mitja de 1€=2,50TL, quan mesos abans el canvi era pitjor pels que teníem euros. A l'aeroport (a un canvi més baix) o a les oficines de canvi (doviz), situades als voltants dels hotels més cèntrics i en els carrers principals d'Estambul, es pot canviar la moneda sense problemes.

En moltes de les botigues i restaurants s'accepten euros, encara que no es gaire profitós ja que normalment fan una conversió rodona de 1€=2TL.

ITINERARI PREVIST

Vam agafar el programa Gran Circuit de Turquia I de la majorista Transrutas, de 15 dies, amb vols xarters que han contractat les majoristes per a fer vols directes a l'anada i tornada. A Turquia, la majorista que es va fer càrrec de l'assistència i del circuit va ser Camino Tour.

El millor del programa és que tens uns dies lliures i que permet conèixer Estambul pel teu propi compte i el circuit no s'inicia fins passada pràcticament una setmana. El viatge es divideix bàsicament en 3 fases: primer 5 dies per Estambul al teu aire en règim d'allotjament més esmorzar, amb l'opció de poder contractar excursions opcionals durant 3 dies, que no vam agafar. Deixant Estambul, ja en règim de Pensió Completa visitarem les regions de l'Egeu i del Mediterrani, durant 6 dies on podrem passejar entre les restes de diverses ciutats helenístiques i romanes de l'antiguitat. Finalment, 3 dies per la Capadòcia, on gaudirem del seu paisatge espectacular i únic en el món, amb les seves esglésies, ciutats soterrànies...

HOTELS

Tots els hotels eren de quatre estrelles, encara que molts d'ells no donaven el nivell adequat. L'únic que podíem triar era el d'Estambul, i en funció del que triaves, el preu del viatge pujava una mica més.

Estambul: 6 nits en el Best Western Senator. No era la nostra primer opció, però no hi havia lloc en el President, a l'hora de contractar el viatge. Ubicat entre la Sehzade Camii (mesquita) i el Millet Caddesi (carrer), està relativament aprop de la parada del tramvia T1 de la Universitat, i a uns 20-25m caminant de la zona de Sultanameth on hi ha entre altres la Mesquita Blava, Santa Sofia, la Basílica Cisterna, el palau de Topkapi. El hall de recepció i la planta del restaurant semblen del segle XIX. Les habitacions estan bé, però l'esmorzar el vaig trobar poc variat i massa turc pel meu gust.

En la resta d'hotels, ja en circuit, el sopar era de tipus bufet, i amb TV ben petites, i en la majoria d'ells, sense tenir el canal de TVE Internacional. En funció de la capacitat dels mateixos, et podien ubicar en un o altre, i gairebé fins el mateix dia, no sabíem quin ens tocaria.

El primer hotel del circuit dins de la zona de Kuçukkuyu Çanakkale és el Assos Eden Garden (1 nit). El millor de tot era la seva ubicació, apartat de qualsevol centre o població, davant de la illa grega de Lesbos. Disposa d'una piscina i una petita platja que no vam poder gaudir en arribar tard el dia de pernocta. Tot el complexe era molt calorós, amb els edificis molt calents per la temperatura i suposo que pels materials. En el sopar hi havia un pizzer on et preparava pizzes turques de carn. Pel matí, a l'hora d'esmorzar vam poder gaudir de com el sol sortia.

En la zona d'Esmirna vam estar a l'hotel Hitit (1 nit), a pocs minuts d'Ephesus. Amb piscina i molta gent banyant-se, des d'allà teníem vistes sobre el turó de Ayasluk on hi ha la ciutadella de Selçuk, on es diu que Sant Joan va escriure el seu evangeli. Res més a destacar d'aquest hotel.

El següent, en Pamukkale, va ser el Pam Thermal Hotel (1 nit), el millor hotel del circuit quan a instal·lacions, on apart d'una gran piscina d'aigua freda, disposava de diverses piscines termals, que aprofiten les aigües de la zona. Les habitacions es troben en blocs de dos pisos, sense ascensor. Vam tenir sort que ens toqués habitació a la part inferior. El menjador de l'hotel era molt gran, no així el bufet quan a varietat. Per allà rondava un fotògraf que et feia fotos, i que a l'endemà les trobaves exposades, per si volies comprar-ne una, a l'hora d'esmorzar. Per la nit, després de sopar, feien un espectacle de dansa del ventre al costat del bar de la piscina, amb intervenció dels clients de l'hotel, que vam gaudir mentre preníem una copeta.

En la ciutat d'Antalya, on vam estar 2 nits, ens tocà el Ring Hotel. Lloc molt turístic amb platja i molts resorts, aquest hotel no disposa de piscina, fet que al tenir un dia lliure gairebé ens va obligar a fer l'excursió opcional. L'habitació era àmplia, i gairebé era una odissea en arribar cada tarda/nit a les habitacions, per la poca capacitat dels seus ascensors. Al menys, estava en un carrer cèntric i comercial, i es podia arribar a la zona del port, en pocs minuts.

L'últim hotel on vam estar era en la Capadòcia, i ens va tocar el Dinler Nevsehir (3 nits). Disposava d'habitacions en una part nova i en una zona de blocs. A tot el grup, ens va tocar la part dels blocs, amb habitacions molt petites. Hi havia piscina, però la seva ubicació i temperatura nocturna, feia que per la tarda no et poguessis banyar-te d'una manera agradable, en estar l'aigua congelada. Hi havia una piscina petita coberta, però s'havia de pagar per accedir-hi. A l'hora de menjar hi havia un cuiner on per sopar, depenent del dia, podies menjar la carn o peix del dia recent feta, i a l'esmorzar et preparava una truita.

CURIOSITATS

Coses i aspectes curioses per Estambul i la resta del pais:

Gats. Es troben per tot arreu i ja no diem per les terrasses dels restaurants on es passegen al seu aire. Inclús vam veure algun per Santa Sofia.

Maletes. Per Estambul hi ha desenes botigues on venen maletes. No sabem el per què, però de tant en tant veiem persones amb alguna maleta comprada anant d'un lloc a altre.

Balances. En llocs diversos, podem veure una balança en les açeres. Per 50 kuruş (mitja lira turca) et pots pesar. S'ha de guanyar la vida com sigui...

Per totes les ciutats i pobles podrem veure que moltes cases i edificis amb plaques solars i dipòsits per tal d'estalviar energia.

El souvenir per excel·lència, apart dels mocadors, és l'ull blau, un amulet que podem trobar en clauers, penjolls, polseres i altres que segons els turcs protegeix contra el mal d'ull.