Quatre dies per Milano, Como i Bergamo

Escapada per Europa, de quatre dies durant el 2013, on vam visitar les ciutats italianes de Milà (Milano) i Bèrgam (Bergamo), així com la zona sud del llac de Como. L'objectiu inicial era visitar Milà i el llac de Como, però al trobar els vols més barats, amb la companyia Ryanair, l'aeroport d'arribada i sortida va ser el de la ciutat de Bèrgam, a una hora de Milà. Aquest fet, combinat, amb l'hora de la tornada, va sortir la possibilitat de visitar aquesta ciutat l'últim dia.

TRANSPORTS

Barcelona-Milà-Barcelona

Milà té tres aeroports al seu voltant. El més important és l'Aeroport de Milano-Malpensa (MXP) que té com a punt negatiu l'estar situat a uns 40km al nord-oest del centre de la ciutat. El més proper és el de Milano-Linate (LIN), a uns 8km, però bàsicament s'usa per a vols domèstics i de curta distància. Per últim, tenim l'Aeroport de Bergamo, conegut oficialment com l'Aeroport d'Orio al Serio (BGY) per estar situat en aquesta localitat, i el preferit per a la majoria de les companyies de low-cost, entre elles Ryanair, la companyia amb la qual vam viatjar. Situat a 45km a l'est de la ciutat, la distància i el temps de trajecte són molt semblants al de Malpensa (Foto: exterior de l'aeriport d'Orio al Serio).

Anada) Dimecres 27/03/2013 - BCN-BGY (FR6367) - 06:20h - 08:05h
Tornada) Dissabte 30/03/2013 - BGY-BCN (FR6367) - 22:10h - 23:45h

Passada la porta de control policial, ja es veuen diverses finestretes on comprar els bitllets dels autobusos que et duen a Milà, per 5,00€. Prèviament, en l'aeroport de Barcelona i en el mateix avió oferien comprar el bitllet, però no hi va haver cap problema ni cap demora, en adquirir-lo allà mateix. Sortint per la porta principal, ja es troba les parades dels autobusos, que surten cada 30 minuts i que et deixa a la Milano Centrale, l'Estació Central de Milà (Foto: L'Estació Central de Milà va ser dissenyada per l'arquitecte Ulisse Stacchini, que es va basar en la Union Station de Washington).

Per Milà

El metro de Milà està format per tres línies (M1-vermella, M2-verda i M3-groga) i cada bitllet senzill costava 1,50€. No val la pena agafar un bitllet multi-viatges, ja que és una ciutat on està gairebé tot cèntric.

De Milà al llac de Como

Hi ha diversos trens que et duen a Como, i en funció de l'estació, és més còmode agafar-lo d'un lloc o altre. En el nostre cas, per la ubicació de l'hotel, l'estació triada va ser Cardona FN, i el bitllet fins a l'última estació, Como Nord Lago, costà 4,55€.

A Como, el funicular que permet arribar a Brunate, un petit poble des del qual es té una panoràmica de Como com del llac, val el bitllet d'anada i tornada 5,25€.

Per visitar el llac, la millor opció és agafar un ferry lent, on va parant pels diferents pobles de la vora est del llac, i poder veure'ls tranquil·lament així com les cases que voregen el llac. El bitllet fins a Bellaggio ens va costar 10,40€, i posteriorment per arribar a Varenna, 4,60€. Els horaris i trajectes es poden trobar en la web oficial de Navigazione Laghi.

Des de Varenna, agafàrem el tren fins a Milano Centrale, per un preu de 6,45€ per persona. El bitllet es compra abans d'arribar a l'estació, en una agència de viatges, que es passa per davant (Foto: estació de tren de Varenna).

Per Bergamo

L'últim dia visitàrem Bergamo, però abans passarem per l'aeroport d'Orio al Serio (5€), per deixar la maleta en les consignes, que es troba en un barracó, al costat de la parada d'autobusos, en direcció a l'aparcament de vehicles. L'autobús cap a Bergamo, s'agafa des de l'andana del costat dels que van cap a Milà, i el bitllet costà 2,10€, i et deixa, al final de tot, en la part alta i centre històric de la ciutat.

L'ALLOTJAMENT

Al carrer Via Cesare Correnti número 3, hi ha l'hotel Regina amb una categoria de 4 estrelles. És un hotel que ja té els seus anys i no gaire modern, amb un rebedor i un bar més aviat petit. L'habitació, sense destacar, servia pel propòsit, així com el menjador on donaven l'esmorzar, que també era petit, però on hi havia una varietat que no esperàvem en un primer moment. Al ser un hotel de 4 ****, hi havia unes taxes turístiques de 4€ per persona i nit.

L'ITINERARI

Els dos primers dies els passem íntegrament per Milà, la segona ciutat per població d'Itàlia i que és la capital de la província que porta el mateix nom i de la regió de la Llombardia. També se la pot considerar com la capital econòmica i industrial del país, i entre els seus atractius destaquen la seva catedral, el Duomo, les galeries de Vittorio Emanuelle, el teatre de la Scala, la pinacoteca de Brera, el castell Sforzesco o el convent/església de Santa Maria della Grazie, on es troba l'Últim Sopar, pintat per Leonardo da Vinci, l'únic lloc de Milà declarat Patrimoni de la Humanitat.

El tercer dia ens dirigim al llac Como, on vam estar pràcticament tot el dia, tornant a Milà per a la tarda, i l'últim dia, vam visitar la ciutat alta de Bergamo.

| Dia #1 | 27/03/2014 |

(Segueix la ruta per Milà en Google Maps)

Comencem la visita per Milà per la Piazza del Duomo, cor del centre històric de la ciutat, on visitem la icona i símbol de la ciutat, el Duomo, una de les catedrals més grans del món, amb la seva característica façana de marbre i milers d'estàtues repartides per tot el seu exterior, i tota una infinitat de pinacles i agulles. Per entrar al Duomo no s'ha de pagar, encara que si vols fer fotografies en el seu interior has de pagar 2€ (et donen un adhesiu que has de portar al damunt, per tal que els vigilants que hi ha circulant per la catedral vegin que tens l'autorització). La vista des de les terrasses és impressionant per veure de més a prop les agulles i les estàtues, així tenir una bona panoràmica de la ciutat Per accedir, si que s'ha de passar per caixa: 7€ si es puja a peu o 12€ en ascensor.

Al costat de la catedral, es troba la Galeria Vittorio Emanuele II, un dels paisatges comercials coberts més bonic i espectacular del món, amb tot tipus d’establiments, tots ells de categoria: botigues, cafeteries, restaurants. Si no tens un pressupost molt folgat, només passejaràs i miraràs els aparadors.

Sortint pel costat contrari, ens trobem en l’elegant plaça de la Scala, que es desplega al voltant del monument a Leonardo da Vinci. A ella dóna una de les façanes del Palazzo Marino, i en el costat oposat de la plaça, el famós Teatre de la Scala, encara que l'edifici no és tant espectacular com podria ser el Liceu de Barcelona o l'Òpera de Viena. El teatre només es pot visitar assistint a una de les representacions o bé mitjançant una visita al seu museu, que també inclou passejar pel seu ampli vestíbul i accedir per alguna de les seves llotges a observar el seu escenari (preu entrada: 6€).

Prenent la Via Santa Margherita, s'arriba de nou a la Piazza del Duomo. A mà esquerra, a pocs metres, hi ha la Piazza Mercanti, que durant l'Edat Mitjana va ser el centre comercial i governamental de la ciutat. Actualment és un agradable racó medieval on es poden contemplar curiosos edificis, com el Palazzo della Ragiona o la Loggia degli Osii.

Per la Via Dante, s'arriba al Castello Sforzesco, que amb el temps es va convertir en una de les seus ducals més imporants de la Itàlia renaixentista, sota els domini dels Sforza. Avui alberga tota una sèrie de museus, i encara que no es volgui visitar cap d'ells, es pot entrar de forma gratuita a l'extens pati central del castell.

Al costat del castell, es troba el Parc Sempione, amb més de 47 Ha, dissenyat amb l'estil dels jardins anglesos. Al fons del parc, es troba l'Arc de la Pau, un arc de triomf inspirat en els de Constantí i de Septimius Severus, que podem trobar a Roma.

Del parc ens dirigim a la Piazza Santa Maria delle Grazzie, on es troba l'església que porta el mateix nom, i que alberga en el refectori de l'antic convent dels domicins l'obra mestra de Leonardo da Vinci, el Cenacolo Vinciano, L'Últim Sopar.

No disposavem d'entrades per poder entrar a veure'l (les entrades estan limitades diàriament, i s'han de comprar amb moltes setmanes, i inclús mesos d'antelació per internet, i els únics llocs que es podien aconseguir era contractant excursions d'un dia sencer, a un preu desorbitat), però a l'anar a preguntar a les taquilles si hi havia alguna entrada disponible, tenim l'agradable sorpresa que n'hi ha dues que no han vingut a buscar per dins d'una hora. Així, la comprem (6,50€); la visita es realitza en grups d'unes 25 persones i únicament dura 15 minuts. S'entra per una porta que es troba en el mig del recinte, i a mà dreta, en una sala sense cap mena d'atractiu, es troba pintada sobre la paret el Cenacolo. Totalment prohibit fer fotografies, a l'altre costat, es troba un altra pintura: la Crocifissione de Giovanni Donato Montorfano.

| Dia #2 | 28/03/2013 |

(Segueix la ruta per Milà en Google Maps)

El segon dia l’iniciem per la zona compresa entre Sant’Ambrogio i San Lorenzo, molt a prop de l’hotel on estem. Aquesta zona, situada just a les afores de la muralla romana, es trobaven els primitius cementiris cristians i alguns edificis de l’època imperial romana, com l’arena i el circ. Encara que les restes d’aquest passat són escassos, no deixen de ser importants, com en el cas de les columnes de l’entrada triomfal a la basílica de San Lorenzo.

En l’església de Sant’Ambrogio van ser coronats, entre els segles IX i XV, nou reis d’Itàlia i quatre d’ells foren sepultats. Napoleó va estar aquí en 1805, i Ferran d’Aústria en 1838, després de les seves respectives coronacions en el Duomo. També es troben les relíquies del sant patró de la ciutat. Al costat de l'església, en un antic monestir benedictí, es troba la Universitat Catòlica del Sagrat Cor.

Seguidament anem cap a la basílica de San Lorenzo, que destaca per ser una de les esglésies rodones més antigues d'Occident, així com la capella de Sant'Aquilino, pels seus mosaics. Darrere la basílica es troba el parc de la Vetra, des del qual es poden veure perfectament els absis, tant d'aquesta basílica, com la de Sant'Eustorgio, que es troba més avall, seguint el Corso di Porta Ticinese. Després de visitar la basílica de Sant Eustorgious, ens trobem amb la Porta Ticinese, una antiga porta medieval que va ser renovada en el segle XIV.

Després de passejar pel costat d'algun dels antics canals navegables de la ciutat, agafem el metro a Cardona FN (línia vermella M1), per anar a l'estadi de San Siro, aturant-nos a Lotto. Després d'uns 15-20 minuts ben bons, fem el Tour (13€) que ens permetrà conèixer l'estadi milanès per dins, així com visitar el seu museu.

Tornem cap al metro, i baixem a Garibaldi FS (linia verda M2), per apropar-nos al Cementiri Monumental, un autèntic museu a l'aire lliure ple d'escultures, mausoleus, tombes, templets... que val la pena visitar si es té temps.

Com encara es mitja tarda, realitzem la última visita del dia, i ens dirigim cap al Palau de Brera, on es troba la Pinacoteca de Brera (Entrada: 10€), un dels museus més importants de la ciutat, amb pintures de grans artistes com Tintoretto, Caravaggio, Rafael...

| Dia #3 | 29/03/2013 |

Anem cap a l'estació Cardona FN, per agafar el tren de les 8:40 que ens durà a Como, i concretament a l'estació de Como Nord Lago, al costat mateix del centre històric de la ciutat, i del moll on surten els vaixells i ferrys que fan la ruta pel llac de Como. Després de mirar i comprovar l'horari dels mateixos, tenim temps d'arribar-nos primer a Brunate, un petit poble fàcilment accessible pel funicular, des d'on es pot gaudir de magnífiques vistes. Encara que el temps no acompanya; tot ple de núvols i emboirat, realitzem l'ascensió per si tinguessim sort i poder veure alguna cosa. Malauradament, la boira encara és més espesa, i pràcticament no vam poder veure res. Després de donar un tomb per algun dels seus carrers, on vam poder veure alguna silueta de l'església i d'alguna villa, tornem a baixar. Tenim temps encara per a fer una volta ràpida per la Piazza del Duomo, on podem veure el Broletto, l'antic ajuntament medieval de la ciutat, i entrar en la catedral (Foto: indicacions a Brunate).

A l'hora prevista, agafem el ferry que ens durà fins Bellaggio, la població més coneguda del llac. Amb un trajecte de gairebé dues hores, anem recorrent el ramal occidental del llac, amb aturades intermitges per diferents pobles de la riba i poder admirar algunes de les nombrosses vil·les de luxe des de l'exterior (Foto: carrer de Bellagio).

Un cop dinat i haver passejat per Bellaggio, tornem a agafar un ferry, que ens durà al poble veí de Varenna, des d'on tornarem posteriorment cap a Milà en tren. Varenna té un castell, el castell de Vezio (4€), accessible després de caminar uns 20m per una pujada constant; evidentment les vistes són magnífiques però arribem 10 minuts abans de que tanquin, a les 17h. Sense poder visitar-lo, ens deixen entrar per arribar-nos a la terrassa principal i poder fer alguna foto panoràmica del lloc. Tornem cap a Milà, en tren, que ens deixa en aquesta ocasió a Milano Centrale (Foto: carrer de Varenna).

| Dia #4 | 30/03/2013 |

Últim dia de la sortida que ens porta a primera hora a l'aeroport de Bergamo, on deixarem les maletes en una consigna, que hi ha al costat mateix de l'aeroport. Un cop deixades a bon recaude, anem cap a Bergamo en autobus, que ens deixa a la ciutat alta, que és el centre històric de la ciutat, tot ple de monuments i història a explicar-nos.

La pluja ens ha anat acompanyat tot el dia, i per la tarda ha sigut més intensa, així que tornem cap a l'aeroport més aviat del planificat. Com hi ha temps, davant mateix de l'aeroport de Bergamo hi ha un centre comercial, en el qual passem el temps restant fins a l'hora de sortida de l'avió (Foto: centre comercial Orio Center).